Fight Club (1999)Edward Norton and Brad Pitt(Screengrab)

30 dramatów psychologicznych, które trzeba zobaczyć.

Zapadają w pamięci, subtelnie wprowadzając nas w świat przedstawiony. Delikatnie wplatają w naszą podświadomość swój głęboki przekaz. Piękne zdjęcia, doskonała muzyka, niezapomniane kreacje oraz historie, które śledzimy z zapartym tchem od początku do końca. Dzieła ponadczasowe. Dramaty psychologiczne, którym powinniśmy poświęcić swój czas.

UWAGA KONKURS! WYGRAJ WŁASNY WPIS NA TYM BLOGU! KLIKNIJ W LINK PONIŻEJ!


http://tojesttocolubisz.blog.pl/?p=1534

30. Źródło/The Fountain (2006)

 fountain3

Ocena na filmweb.pl: 7,4/10

Opowieść o 1000-letnich zmaganiach pewnego człowieka, chcącego uratować kobietę którą kocha. Podróż zaczyna się w XVI w. w Hiszpanii, gdzie konkwistador Tomas Creo (Hugh Jackman) rozpoczyna swoje poszukiwania Drzewa Życia – jak wierzono wypicie soku tego legendarnego bytu dawało nieśmiertelność. W czasach teraźniejszych naukowiec Tommy Creo desperacko stara się znaleźć lekarstwo na raka, który zabija jego ukochaną żonę Isabel (Rachel Weisz). Podróżując w przestrzeni kosmicznej w XXVI w., astronauta Tom zaczyna pojmować tajemnice życia, które zżerały go od stuleci.

Niesamowita hisoria o pogoni za nieśmiertelnością, za miłością umiejscowiona w kilku okresach czasu. Sprawia, że nie sposób zrozumieć całości za pierwszym razem.

Niesamowite zdjęcia, piękna muzyka Clina Mansela, nadzwyczaj dobra kreacja Hugh Jackmana i świetna robota Darena Aronovsky’ego. Obowiązkowa pozycja dla każdego kinomaniaka.

29. Miasto Gniewu/Crash (2004)

 Crash

Ocena na filmweb.pl: 7,7/10

Losy kilkorga nieznajomych sobie ludzi łączą się na kilka dni przed świętami Bożego Narodzenia w dzisiejszym Los Angeles. Prokurator okręgowy Rick Cabot (Brandan Fraser) i jego wiecznie podejrzliwa, rozzłoszczona żona Jean (Sandra Bullock) odkryją pustkę swego „bezpiecznego” życia. Policjant Tom Hansen (Ryan Philippe) popełnia fatalny błąd, którego nie będzie w stanie naprawić. Sklepikarz arabskiego pochodzenia, detektywi, których łączy coś więcej niż przywiązanie do pracy, czarnoskóry reżyser i jego żona, meksykański robotnik, dwóch złodziei samochodów, policjant nowicjusz, małżeństwo Koreańczyków w średnim wieku-w ciągu 36 godzin dobrzy z pozoru ludzie zostają wystawieni na próbę, której nie wiedzą jak sprostać.

Ambitne, trudne do zrealizowania dzieło Paula Haggisa. Skomplikowany scenariusz, w zasadzie brak drugoplanowych ról. Każdej z postaci rezyser poświęcił tyle samo uwagi oferując nam ucztę, którą pochłaniamy z przyjemnością.

Piękna, wzruszająca historia.

28. Dług (1999)

 dług

Ocena na filmweb.pl: 7,8/10

Akcja filmu toczy się na przełomie lat 1998-99 i jest oparta na prawdziwych wydarzeniach. Dwaj przyjaciele, Adam (Robert Gonera) i Stefan (Jacek Borcuch), rzucają studia, aby szukać szczęścia w biznesie. Planują otwarcie montowni skuterów. Brakuje im jednak pieniędzy, gdyż bank odmawia udzielenia kredytu. W tym czasie pojawia się biznesmen Gerard (Andrzej Chyra), dawny sąsiad Stefana, który proponuje im pomoc finansową. Niestety, jego warunki nie są możliwe do spełnienia – Adam i Stefan odmawiają skorzystania z jego oferty. Wówczas rozpoczyna się dramat – Gerard twierdzi, że zajmując się ich sprawą poniósł spore koszty. Żąda zwrotu pieniędzy. Z każdym dniem dług jest coraz większy i sytuacja zaczyna wymykać się spod kontroli.

Krauze podjął się niebezpiecznego wyzwania opowiadając historię, którą żyła cała Polska przez długie lata. Jednak dzięki swemu doświadczeniu, świetnie dobranej obsadzie sprostał zadaniu i stworzył film, który stał się źródłem dyskusji 38 mln ludzi.

Wielowarstwowość „Długu” sprawia, że film ten znalazł trwałe miejsce nie tylko w historii kina, lecz także w historii Polski na przełomie wieków.

5 grudnia 2005 roku prezydent Kwaśniewski ułaskawił Sławomira Sikorę, który stał się pierwowzorem bohatera filmu.

27. Zły Dotyk/Mysterious Skin (2004)

 złydotyk

Ocena na filmweb.pl: 7,4/10

Ekranizacja powieści Scotta Heima. Brian Lackey (Brady Corbet) jest przekonany, że jako ośmiolatek został uprowadzony przez obcych. Uważa to za najbardziej logiczne wytłumaczenie tajemniczej amnezji, która go wówczas dotknęła, wyjmując mu z życia kilka godzin. Brian wierzy, że kluczem do rozwiązania zagadki jest Neil McCormick (Josepch Gordon-Lewitt): kolega, z którym grał kiedyś w drużynie baseballowej, a który teraz pojawia się regularnie w jego snach. W tym samym czasie Neil pracuje jako męska prostytutka na ulicach Nowego Jorku, próbując zapomnieć o traumatycznych wydarzeniach z dzieciństwa.

Film stworzony przez niezależnego reżysera Gragga Arakiego, to poruszająca i wzruszająca historia młodego mężczyzny i dramatu, jaki spotkał go w dzieciństwie.

26. Synekdocha, Nowy York/Synecdoche, New York (2008)

 SNY

Ocena na filmweb.pl: 7,3/10

Reżyser teatralny Caden Cotard (Philip Seymour Hoffman) po sukcesie „Śmierci komiwojażera”, pracuje nad nowym spektaklem, który w jego założeniu ma być realistyczny w każdym calu. Lata mijają, a Caden coraz bardziej pogrąża się w swojej sztuce. Powoli zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością.

Łącząc tradycyjną narrację z opowiadaniem historii z subiektywnego punktu widzenia bohaterów, Charlie Kaufman stworzył niezwykle zwodniczy świat. Jest to przekonywująca kompleksowa wizja świata rzeczywistego i artystycznego. „Synecdoche, New York” jest dokładnie tym, o czym mówi jego definicja: częścią całości lub całością części, ogółem szczegółów lub szczegółem ogółu.

25. Wszystko Zostaje w Rodzinie/Paha Perhe (2010)

paha

Ocena na filmweb.pl: 6,3/10

Ojciec, szanowany sędzia samotnie wychowuje syna, zaś jego byłej żonie przyznano opiekę nad córką. Szesnaście lat później matka umiera, a brat i siostra znów się spotykają. Chłopak zakochuje się w swojej siostrze i występuje przeciwko ojcu, który nie może poradzić sobie z tą sytuacją.

Świetne fińskie kino dzieła Akiego Kaurismakiego.

24. Efekt Motyla/The Butterfly Effect (2004)

 the_butterfly_effect17

Ocena na filmweb.pl: 7,8/10

Czy ruch motylego skrzydełka w Nowym Jorku może spowodować huragan w Japonii? Losy Evana Treborna (Ashton Kutcher) są ilustracją tej niezwykłej teorii. Młody człowiek odkrywa, że, wykorzystując odziedziczone po ojcu szczególne zdolności, w niewytłumaczalny sposób może przenieść się do świata własnych wspomnień i, ingerując w nie, odwrócić bieg swojego niezbyt udanego życia. Drobne zmiany, jakich dokonuje Evan w przeszłości wpływają również na losy jego najbliższych. I to z katastrofalnym skutkiem. Nowe życie w coraz bardziej niebezpieczny sposób wymyka mu się spod kontroli i aby ratować siebie i tych, których kocha, Evan musi rozwikłać mroczną tajemnicę z dzieciństwa…

Według mnie najlepsza do tej pory rola Ashtona Kutchera, znanego z serialu „Różowe Lata 70-te”. Warto zobaczyć „Efekt Motyla” między innymi dlatego, ponieważ jak żaden inny film nie przedstawia tak dosadnie działania związków przyczynowo-skutkowych. Zmusza nas do zastanowienia się nad własnymi działaniami, co sprawia, że jest to dzieło wyjątkowe.

23. Wątpliwość/Doubt (2008)

doubt2

Ocena na filmweb.pl: 7,3/10

Rok 1964. W nowojorskiej szkole prowadzonej przez zakonnice niepodzielną władzę sprawuje siostra Alojzyna (Maryl Streep) – złośliwa stara baba, która niezmiennie ubolewa nad upadkiem obyczajów, a w trakcie mszy skrada się niczym pająk do rozkojarzonego chłopca, by uderzeniem w tył głowy przypomnieć mu, gdzie się znajduje. Uczniowie, z wiadomych przyczyn, nie przepadają za dyrektorką, kierując swoją sympatię w stronę dobrodusznego ojca Flynna (Seymour Hoffman). Ten, nie dość, że uczy ich grać w koszykówkę, to przed szkolną imprezą radzi, jak poprosić dziewczynę do tańca. Zapytany przez jednego z podopiecznych, co będzie, jeśli wszystkie koleżanki mu odmówią, odpowiada: Wtedy zostaniesz księdzem. Flynn reprezentuje liberalną twarz Kościoła, który chciałby zejść z ambony do wiernych i stać się ich przyjacielem. Alojzyna nie potrafi sobie nawet wyobrazić takiej sytuacji – pewnych granic nie wolno przecież przekraczać! W przeciwnym wypadku zesztywniały autorytet może zostać nadszarpnięty i ostatecznie strącony z piedestału.

Opowieść przedstawiająca konfilkt między przywiązaniem do tradycji a zmianom postępowania. Oprócz tego przedstawia także trudny temat molestowania dzieci w kościele.

22. Podwójne Życie Weroniki/La Double vie de Veronique (1991)

weroniki

Ocena na filmweb.pl: 7,6/10

„Jedna z najbardziej tajemniczych opowieści w dorobku polskich filmowców. Łączy rzeczywistość z fantazją, prozę życia z poezją, to, co zwyczajne, z tym, co niewytłumaczalne.”

23 listopada 1966 roku przychodzą na świat dwie identyczne dziewczynki – jedna w Polsce, druga we Francji. Choć dzielą je tysiące kilometrów przez całe późniejsze życie czują ze sobą dziwną więź pomimo, że nigdy tak naprawdę się ze sobą nie spotkały. Są do siebie podobne jak dwie krople wody, obie mają problemy zdrowotne, obie kochają muzykę i obie mają takie same imię; Weronika i Veronique (w obydwu rolach – Irene Jacob). W pewnym momencie swego życia Weronika decyduje poświęcić się pracy artystycznej, którą raptownie przerywa śmierć. Veronique podświadomie odczuwa stratę kogoś bardzo bliskiego… W niewytłumaczalny, mistyczny sposób wyciąga wnioski z wydarzeń, które miały miejsce w Polsce. Wybiera miłość zamiast pasji.

„To opowieść o życiu, które kończy się, aby znaleźć dalszy ciąg w innym ciele i duszy”.

Film przepełniony niedopowiedzeniami, sprawia, że nie jesteśmy w stanie zinterpretować go w jednoznaczny sposób. Dzięki temu „Powdójne życie Weroniki” jest on dziełem unikalnym.

21. Jestem Niewinny/Fury (1936)

Spencer_tracy_fury

Ocena na filmweb.pl: 7,8/10

Podczas podróży do narzeczonej, pracującej jako nauczycielka w miasteczku Strand, Joe Wilson (Spencer Tracy) zostaje na rogatkach tej miejscowości zaaresztowany jako domniemany sprawca zbrodniczego porwania dziecka. Poszlaki są wyolbrzymione przez pogłoski, fakty zostają przekręcone;w Strandzie panuje powszechne przekonanie o winie zatrzymanego. Żądni krwi obywatele oblegają i podpalają więzienie; bohaterowi niemal cudem udaje się zbiec w zamieszaniu. Ciągle jeszcze pod wpływem szoku, ukrywa się i zaprzysięga zemstę; z pomocą braci gromadzi dowody przeciwko prześladowcom – między innymi nakręcony w czasie wypadków film. W rezultacie 22 osoby zostają postawione w stan oskarżenia o morderstwo. Proces nie pozostawia wątpliwości co do winy obywateli Strandu i być może zdeterminowany bohater wypełniłby swój okrutny zamiar, gdyby nie interwencja narzeczonej; ostatecznie rzekoma ofiara pojawia się na sali sądowej już po zapadnięciu wyroków skazujących i wyjawia prawdę.

Temat poruszony przez niemieckiego reżysera Fritza Langa jest bardzo trudny i nietypowy jak na hollywoodzkie warunki lat 30., gdzie większość filmów było świetnie zrobionymi, błahymi historiami. Tym razem mamy do czynienia ze skomplikowanym dylematem moralnym. Kto jest tutaj winny?

20. Podaj Dalej/Pay it Forward (2000)

 pay_it_forward_still_0

Ocena na filmweb.pl: 7,6/10

Po pierwsze – ma to być coś, co naprawdę komuś pomoże

Po drugie – coś, czego ktoś nie może zrobić sam

Po trzecie – zrobię coś dla kogoś, kto zrobi coś dla kolejnych trzech osób.

W życiu nauczyciela Wiedzy o Społeczeństwie, Eugene’a Simoneta (Kevin Spacey) wszystko jest uporządkowane – każda koszula, każdy ołówek i każda osoba jest na właściwym miejscu. Jeżeli na wierzchu coś wydaje się być w porządku, nie ma potrzeby drążyć głębiej. Tego nikt nigdy od Eugene’a nie wymagał.

Arlene McKinley (Helen Hunt) jest samotną matką ledwo wiążącą koniec z końcem. Pracuje na dwóch posadach, próbując utrzymać siebie i synka, Trevora (Haley Joel Osment). Pragnie zapewnić mu lepsze życie. Niestety z powodu swojej ciągłej nieobecności traci z nim kontakt.

Eugene daje klasie Trevora zadanie: Dzieci mają rozejrzeć się wokół siebie i naprawić coś, co im się nie podoba. Ale czy można naprawić ludzi?
Film, który przedstawia działanie „łańcuszka szczęścia”. Niezwykła opowieść zrealizowana w scenerii Las Vegas z dala od świecących neonów. Historia chłopca, który naprawdę chciał zmienić świat.

19. Memento (2000)

 memento1

Ocena na filmweb.pl: 7,6/10

Każdy potrzebuje wspomnień, bo przypominają nam o tym,

kim jesteśmy…

Przerażające morderstwo. Fotografia ofiary uwieczniona na zdjęciu z Polaroida traci ostrość i rozmywa się. W końcu połknięta zostaje przez aparat. Wykrzywiona bólem twarz pokryta zakrzepłą krwią ponownie nabiera cech żywego człowieka. Lufa pistoletu oddala się od wyrywającej się z uścisku głowy. Czas się cofa…To pierwsze sceny filmu MEMENTO.

Akcja niesamowitego thrillera psychologicznego Christophera Nolana jak „lustrzane odbicie” odzwierciedla stan umysłu człowieka cierpiącego na częściową utratę pamięci. Mieszkający w San Francisco detektyw ubezpieczeniowy Leonard Shelby (Guy Pearce) w wyniku wypadku traci tzw. pamięć krótkotrwałą. Wie kim jest i pamięta wszystko sprzed wypadku, ale błyskawicznie zapomina o tym, co wydarzyło się przed chwilą. Nie wie, gdzie był, co robił i planował. Przy dłuższej rozmowie zapomina, od czego się zaczęła. Nie pamięta ludzi, z którymi się spotyka i rozmawia. Doskonale zdaje sobie sprawę z własnej ułomności. Powracające wspomnienia śmierci żony powodują, że nie daje za wygraną. Notatki, zdjęcia i tatuaże zastępują mu pamięć. Jedyną motywacją do życia jest obsesyjne pragnienie zemsty na mordercy ukochanej kobiety… W życiu Leonarda pojawią się Natalie (Carrie Anne Moss) i Teddy (Joe Pantoliano), ale czy są to ludzie, którzy naprawdę chcą mu pomóć?

Guy Pearce w swej życiowej roli i Christopher Nolan, przyszły twórca „Mrocznego Rycerza” oraz „Incepcji” sprawiają, że „Memento” jest dziełem ponadczasowym.

18. Pani Zemsta/Chinjeolhan Gueamjassi (2005)

 ladyv

Ocena na filmweb.pl: 7,6/10

Geum-ja (Lee Young-ae), piękna, przyciągająca męskie spojrzenia dziewczyna, zyskuje wątpliwą sławę, gdy w wieku dziewiętnastu lat zostaje aresztowana oraz oskarżona o porwanie i zamordowanie szcześcioletniego chłopca. Z uwagi na jej młody wiek i urodę, media dostają istnej obsesji na punkcie tej potwornej zbrodni. Są w szoku, gdy Geum-ja przyznaje się do winy i dostaje długi więzienny wyrok.

Jednak od tego czasu upłynęło już 13 lat, a przez ten czas Geum-ja była niesamowicie pracowitą, przykładową więźniarką, która dorobiła się przydomka „dobrotliwa”.

„Dobrotliwa” Geum-ja nie próżnowała. Przez 13 lat planowała zemstę na swoim byłym nauczycielu, panu Baek (Choi Min-sik). Dobre serce, okazywane podczas „odsiadki”, zyskało jej wielu przyjaciół i sojuszników. Teraz Geum-ja wychodzi z więzienia i z pomocą kilku byłych współwięźniów jest gotowa wprowadzić swój starannie przygotowany plan w czyn.

Poprzednie dwie część Trylogii Zemsty – Pan Zemsta oraz Oldboy – cieszyły się popularnością na festiwalach filmowych na całym świecie, przywożąc z nich prestiżowe nagrody (Grand Prix dla Oldboya w Cannes).

Pani Zemsta jest obrazem społeczeństwa, które pozostawia swych obywateli ich własnemu, osobistemu rozumieniu prawa, a jednocześnie zagłębia się w odmęty świadomego, acz zranionego umysłu, by naszkicować niesamowity portret złowieszczej heroiny, której serce jest czyste – i zimne – jak śnieg.

17. Nasza Klasa/Klass (2007)

 klass_foto1

Ocena na filmweb.pl: 7,6/10

Opowieść o zatrważającej rzeczywistości szkoły publicznej autorstwa debiutującego scenarzysty i reżysera – Ilmara Raaga. Szesnastoletni Joosep pada ofiarą swoich sadystycznych kolegów, których denerwuje jego cichy sposób bycia i introwertyczna natura. Pewnego dnia Joosep w jednym ze swoich prześladowców znajduje sprzymierzeńca. Odtąd wszystko się zmieni…
Film Ilmara Raaga nie jest jedynie społecznym studium problemów dorastania, ale uniwersalnym obrazem ciemnej strony ludzkiej natury.
Obraz chwilami szokujacy, wzruszający, taki, który głeboko dotyka każdego wrażliwego widza.

16. Przełamujac Fale/Breaking the Waves (1996)

 waves

Ocena na filmweb.pl: 7,8/10

Akcja filmu, ujęta w ramy ośmiu rozdziałów, których plastyczna oryginalność i uroda stanowią wartość samą w sobie, osadzona jest w surowych realiach rybackiej mieściny gdzieś na północy Szkocji. Bess (Emily Watson) wychodzi za mąż za „obcego” – pracownika jednej z platform wiertniczych, który wkrótce, na skutek wypadku, zostaje sparaliżowany. Jan (Stellan Skarsgard) zwalnia żonę z przysięgi wierności. Oddawanie się kolejnym nieznajomym Bess traktuje jako ofiarę w intencji męża. Prowadzi to do nieuchronnej tragedii. Kiedy jednak wydaje się, że ofiara była daremna, następuje wymodlony przez Bess cud.

Lars von Trier tak mówił o Emily Watson: „Byłem jej grą zafascynowany. Pamiętam, że podczas próbnych zdjęć była jedyną, która zaprezentowała się bez makijażu i boso. Przypominała mi trochę Jezusa i to mnie urzekło.”

15. Zły Dotyk/Woodsman (2004)

 the-woodsman-original

Ocena na filmweb.pl: 7,1/10

Walter (Kevin Bacon) po 12 latach wychodzi z więzienia. Pragnie zacząć swoje życie od nowa. Początkowo wszystko układa się dobrze. Walter znajduje pracę, wynajmuje mieszkanie. Spotyka Vicky (Kyra Sedgwick), która wkrótce staje mu się coraz bliższa. Jednak w sumieniu Waltera wciąż kryje się mroczna tajemnica jego przeszłości, która pewnego dnia wychodzi na jaw. Ludzie odwracają się od Waltera, a z takim trudem budowana normalność wali się jak domek z kart. Osamotniony mężczyzna zaczyna rozumieć, że nie odzyska spokoju póki nie odkupi dawnych win.
Kevin Bacon w niesamowitej roli człowieka, którego przeszłośc odnajdzie wszedzie i nie pozwoli o sobie zaomnieć. Film porusza trudny temat resocjalizacji pedofili i tego jak odnajdują się w społeczeństwie po odbyciu kary.

14. Kto Się Boi Virginii Woolf?/Who’s Afraid of Virginia Woolf? (1966)

woolf

Ocena na filmweb.pl: 7,9/10

Film przedstawia spotkanie dwóch par, które przy dyskusji i drinkach ukazują najgłębsze otchłanie swych osobowości, swych związków i życiowych kłopotów. Jedno małżeństwo to Martha (Elizabeth Taylor) i George (Richard Burton) – doświadczony profesor historii szukający w alkoholu ucieczki od swej dominującej, zgorzkniałej żony. Natomiast Nick (George Segal) i Honey (Sandy Denis) to młodzi ludzie, którzy choć z początku wydają się zupełnym przeciwieństwem starszych znajomych, po pewnym czasie, przerażeni, zaczynają się do nich upodabniać, dając dojść do głosu swym tłumionym obawom i rozczarowaniom.

Doskonały teatr czwórki świetnych aktorów zrealizowany przez Mike’a Nocols’a. Zdobywca pięciu Oscarów. W tym za Najlepszą Aktorkę Pierwszoplanową dla Elizabeth Taylor i za Najlepsze Zdjęcia w filmie czarno-białym dla Haskell’a Wexler’a.

13. Tam, Gdzie Rosną Poziomki/Smultronstallet (1957)

 poziomki

Ocena na filmweb.pl: 8,0/10

„Tam, gdzie rosną poziomki” przez wielu krytyków uznawane jest za szczytowe osiągnięcie w twórczości Ingmara Bergmana.

Profesor Isak Borg jedzie ze Sztokholmu do Lundu, aby odebrać doktorat honoris causa. Podróż trwa tylko jeden dzień, podczas którego stary profesor wspomina swoje życie. Film rozpoczyna się snem profesora, który widzi swoje zwłoki, wiezione karawanem przez opustoszałe miasto. W podróży towarzyszy mu Marianne, jego synowa. Po drodze dosiadają się inni podróżni.

Rolę profesora Bergman powierzył twórcy m.in. „Furmana śmierci” słynnemu reżyserowi Victorowi Sjöström.

12. K-Pax (2001)

kpaks01suk8

Ocena na filmweb.pl: 7,6/10

Prot (Kevin Spacey), bo tak każe o sobie mówić ów pacjent, twierdzi, a właściwie wie, że jest kosmitą. Jak sam mówi, jego rodzinny dom to oddalona o tysiąc lat świetlnych planeta K-pax, na której życie wygląda zupełnie inaczej niż u nas. Na początku dr. Powell podchodzi do niego, jak do kolejnego „świra”, jednak z czasem ze zdziwieniem odkrywa, że w tym co mówi Prot rzeczywiście może być trochę prawdy. Poza tym nie maskowana odmienność tego niezwykłego „człowieka” zaczyna znakomicie wpływać na innych pacjentów szpitala psychiatrycznego. Jego spokój, to, jak rozmawia z ludźmi – często czyni więcej dobrego niż lata terapii. Jednak wszystko co piękne, kiedyś musi się skończyć. Prot twierdzi, że zanim skończy się lato, będzie musiał powrócić na swoją planetę…
Kevin Spacey w jednej ze swoich najlepszych ról oraz Jeff Bridges jako jego psychiatra.
Jest to najprzyjemniejszy film w tym zestawieniu. Opowiada o ludzkiej zyczliwości oraz o tym, jak można zmienić otaczający nas świat. Jednocześnie pozostaje dramatem z zagadką, którą każdy z nas musi rozwiązać. Kim jest Prot?

11. Mechanik/El Maquinista (2004)

maquinista-1

Ocena na filmweb.pl: 7,7/10

Trevor Reznik (Christian Bale), prosty mechanik, cierpi na chroniczną bezsenność. Od roku nie przespał ani minuty. Totalne zmęczenie doprowadziło do wstrząsającego pogorszenia się jego stanu zdrowia, nie tylko fizycznego… Trevor czuje się coraz bardziej osaczony przez serię niewyjaśnionych i tragicznych wydarzeń. Wydaje się, że mają one coś wspólnego z nowym pracownikiem fabryki, groźnie wyglądającym Ivanem (John Sharian). Trevor popada w obsesję, w każdej chwili oczekuje czegoś złego. A może tajemniczy prześladowca nie jest tylko wytworem jego wyobraźni?

Brad Anderson przenosi widza w oniryczny świat stworzony przez Trevora Reznika. Pozbawiony jest sennych marzeń czy wyśnionej baśniowej krainy. Przypomina on raczej koszmar człowieka uwięzionego przez własne myśli.

Christian Bale w swej najlepszej roli.

10. Donnie Darko (2001)

donnie-darko1

Ocena na filmweb.pl: 7,7/10

Tytułowy bohater, Donnie (Jake Gyllenhaal), jest nastolatkiem, uważanym za niezrównoważonego psychicznie. Pewnej nocy ujrzał dziwną postać: człowieka-królika, który wywabił go z domu, przez co uratował chłopakowi życie. Podczas kolejnych „wizyt” królik wyjawia mu, że jest przybyszem z przyszłości i pragnie zapobiec pewnym zdarzeniom. W tym celu Donnie zostaje zobligowany do wykonania różnych przedziwnych, destrukcyjnych dla otoczenia zadań. Wraz z rozwojem akcji okazuje się jednak, że nakazy przybysza nie były bezpodstawne…

Film porusza temat podróży w czasie, możliwości jego odwrócenia i zmiany wydarzeń oraz tajemnicy, jaką jest nasz umysł.

Świetna kreacja Gyllenhaala jako Donnie Darko.

9. Nóż w Wodzie (1961)

n

Ocena na filmweb.pl: 7,9/10

Dramat psychologiczny, rozgrywający się między trzema osobami w pozasezonowym pejzażu mazurskich jezior.

Znany dziennikarz sportowy Andrzej (Leon Niemczyk), jadąc z żoną Krystyną (Jolanta Ulmecka) na jednodniowy rejs jachtem, zabiera młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz), stara się olśnić chłopaka pozycją materialną, doświadczeniem życiowym, także żoną – zaprasza go na pokład jachtu. Na pozerstwo dziennikarza autostopowicz odpowiada postawą „młodego gniewnego”, ukrywając rozpaczliwą zazdrość i pragnienie posiadania takiego samochodu, jachtu, dziewczyny i… dużych pieniędzy. Decyduje się na desperacką mistyfikację – udaje, że utonął, a gdy dziennikarz próbuje zawiadomić milicję, uwodzi jego żonę. Rankiem jacht zawija do portu, żona wyznaje mężowi, że go zdradziła, a mąż nie chce wierzyć jej wyznaniu.

Pierwszy głośny film Romana Polańskiego, który wzbudził zainteresowanie nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Inteligentnie zrealizowana opowieść. Trzy postaci na tak małej powierzchni, w dodatku wplątane w intrygę rezysera. Majstersztyk wśród dramatów psychologicznych.

8. Gran Torino (2008)

grantorino

Ocena na filmweb.pl: 8,2/10

Codzienną egzystencję Walta Kowalskiego, montera samochodów na emeryturze, wypełniają drobne, domowe naprawy, chwile relaksu przy piwie, a raz na miesiąc – wyprawa do fryzjera. Ostatnim życzeniem jego zmarłej żony było, aby Walt przystąpił do spowiedzi, ale tymczasem on sam – zgorzkniały weteran Wojny Koreańskiej, trzymający w gotowości wyczyszczony karabin M-1 – nie czuje żadnej potrzeby zwierzeń. Nie ma zresztą na świecie nikogo, komu chciałby zaufać – za wyjątkiem psa imieniem Daisy.

Jego dawni sąsiedzi umarli lub wyprowadzili się z okolicy, zaś ich miejsce zajęli azjatyccy imigranci z grupy etnicznej Hmongów, którymi Walt pogardza. Patrząc z niechęcią na wszystko, co go otacza -egzotyczne, zadarte okapy dachów, nieskoszone trawniki, otaczające go obce twarze, bezkarne gangi młodych Hmongów, Latynosów i ciemnoskórych Amerykanów, panoszące się w okolicy, zajętych własnymi sprawami obcych, w których zmieniły się jego dzieci – bohater po prostu próbuje „przeczekać” resztę życia.

Aż wreszcie nadchodzi noc, gdy ktoś próbuje ukraśc jego Gran Torino…

Świetny dramat Clinta Eeastwooda, z dawką humoru odpowiadającemu poziomowi całej produkcji. Zapadające w pamięci dialogi, postawa głównego bohatera wobec środowiska w jakim się znajduje ustawiają „Gran Torino” w ścisłej czołówce światowego kina.

7. Prestiż/The Prestige

137199_orig

Ocena na filmweb.pl: 8,1/10

Londyn, przełom XIX i XX wieku. Iluzjoniści Robert Angier (Hugh Jackman) i Alfred Borden (Christian Bale) są bliskimi przyjaciółmi. Angier jest wytrawnym showmanem umiejącym dobrze wypromować swoje triki. Borden to jego przeciwieństwo: twórczy geniusz, któremu jednak brak pomysłu na promocję. Kiedy podczas występu wskutek błędu Bordena ginie żona Angiera, przyjaciele stają się śmiertelnymi wrogami. Z czasem obaj zdobywają rozgłos jako wielcy iluzjoniści. Rywalizacja przeradza się w otwartą wojnę na sztuczki i nieposkromione pragnienie odkrycia zawodowych tajemnic rywala, aby go prześcignąć i pokonać.

Niesamiwicie wciągająca, nieprzewidywalna historia, w której główne skrzypce gra nietypowa para aktorów – Christian Bale i Hugh Jackman. Zrealizowane z rozmachem dzieło, jest najlepszym filmem z „magicznymi sztuczkami” w tle. Ukazuje nie tylko kulisy powstawania poszczególnych numerów, ale także żądzę doścignięcia konkurenta za wszelką cenę.

Wspaniałe dzieło Christophera Nolana, które w żadnej mierze nie odstaje poziomem od jego innych, uznanych produkcji.

Przypominający łamigłówkę scenariusz filmu oparto na powieści Christophera Priest’a pod tym samym tytułem.

6. Taksówkarz/Taxi driver (1976)

taxi-driver-2

Ocena na filmweb.pl: 8,0/10

Travis (Robert De Niro), weteran wojny w Wietnamie cierpiący na bezsenność, zatrudnia się jako taksówkarz na nocnej zmianie. Jeżdżąc wieczorami po Nowym Jorku, styka się z najbardziej podejrzanymi i niebezpiecznymi ludźmi i zdaje sobie sprawę, ile otacza go przemocy i okrucieństwa. Próbuje, bezskutecznie zresztą, nawiązać znajomość z pracowniczką kampanii wyborczej, Betsy (Cybill Shepperd). Spotyka też młodą prostytutkę Iris (Jodie Foster), którą chce uwolnić od ciemiężyciela. Mężczyzna postanawia na własną rękę rozprawić się z całym „robactwem” tego miasta…

Kultowa postać Travisa wykreowana przez Roberta De Niro jest jedną z najczęściej naśladowanych w historii kina. Niezapomniane teksty, niezwykłe ujęcia, a także muzyka Bernarda Hermanna plasują „Taksówkarza” wśród najlepszych dramatów psychologicznych w historii.

Arcydzieło mistrza, Martina Scorsese.

5. Piekny Umysł/A Beautifil Mind (2001)

beautiful-mind-5939

Ocena na filmweb.pl: 8,3/10

„Piękny umysł” to przejmująca historia życia geniusza matematycznego, zainspirowana biografią amerykańskiego naukowca – Johne Forbes Basha Jr (Russel Crowe). Przystojny i znany ze swojego ekscentrycznego zachowania Nash dość wcześnie dokonał zadziwiającego odkrycia naukowego, stając tym samym u progu międzynarodowej kariery. Jego fantastyczne pasmo sukcesów i nagłe wyniesienie na wyżyny intelektualne zostały poważnie podkopane w momencie zdiagnozowania u Nasha symptomów schizofrenii. Stawiając czoła przeciwnościom, które niejeden znakomity umysł doprowadziły do załamania, Nash z pomocą swojej oddanej żony Alicji (Jennifer Conelly) próbuje zwalczyć chorobę. Po wielu latach zmagań, jego siła i wytrwałość zatriumfowały. W 1994 roku Nash uhonorowany został Nagrodą Nobla.

Wzruszająca opowieść o postaci genialnego matematykawykreowana przez wspaniałego Russella Crowe. Klimatyczna muzyka i wsparcie pieknej Jennifer Conelly dodają smaku tej filmowej, znakomitej potrawie.

4. Requiem Dla Snu/Requiem For a Dream (2000)

Jared Leto and Jennifer Connelly in Requiem for a Dream.

Ocena na filmweb.pl: 8,0/10

„Po obejrzeniu tego filmu nie będziesz tą samą osobą” (Sight & Sound) – zdanie to najkrócej i najlepiej oddaje moc wrażeń jakie przynosi najnowszy film Darrena Aronofsky’ego.

Wstrząsająca opowieść o czwórce bohaterów z Brooklynu, którzy w pogoni za realizacją swoich marzeń odbywają podróż w głąb piekła uzależnień. Ucieczka od rzeczywistości kończy się dla rozprowadzającego narkotyki Harry’ego (Jared Leto), jego uzależnionej od pigułek na odchudzanie matki, Sary, pogrążonej w nałogu dziewczyny, Marion, i najlepszego przyjaciela, tragedią. Każdy z nich, nie mogąc sobie poradzić z chaosem otaczającego ich współczesnego świata, popada w uzależnienie od narkotyków, słodyczy, czy telewizji.

„Requiem dla snu” to hipnotyczna opowieść o tęsknocie za miłością, życiu w iluzji, kłamstwie i zjawisku uzależnienia.

Genialna rola Ellen Burtsyn, za którą dostała Oscara.

Do tego niezapomniany kompozycja Clinta Mansela: Lux Aeterna – „Requiem For a Dream.”

3. Podziemny Krąg/Fight Club (1999)

 Fight Club (1999) Edward Norton and Brad Pitt (Screengrab)

Ocena na filmweb.pl: 8,3/10

Bezsenność męczy bezimiennego bohatera (Edward Norton), zagubionego we współczesności. Receptą mają okazać się terapie grupowe ludzi poważnie dotkniętych przez los. Z czasem anonimowy bohater uzależnia się od cierpień innych, podobnie jak Marla Singer (Helena Bonhan-Carter), którą stale spotyka. Pewnego dnia w jego życiu pojawia się Tyler Durden (Brad Pitt) – hardy, pewny siebie, przebojowy, destrukcyjny. Zaprzyjaźniają się. W wyniku dziwnego splotu okoliczności ulega zniszczeniu mieszkanie głównego bohatera. Tyler proponuje koledze zakwaterowanie. Większość czasu panowie spędzają w barach. Po wypiciu morza alkoholu dla frajdy zaczynają się bić. Z czasem dołącza do nich zainteresowana Tylerem Marla, która mieszka z nimi. Panowie wspólnie organizują podziemny klub, w którym odbywają się walki na pięści. Klub powoli zmienia się w organizację, w której siłą napędową jest Tyler ze swoją nihilistyczną postawą.

Genialna Helena Bonhan Carter, wspaniały Edward Norton i niesamowity Brad Pitt dają z siebie wszystko. Wykreowane przez nich postaci sprawiają, że „Podziemny Krąg” Davida Finchera to film, o którym słyszał każdy.

Dla wielu osób ”Podziemny krąg” jest krytyką konsumpcyjnego stylu życia i pogoni za materialnym spełnieniem. Z drugiej strony, może też potępiać skrajny anarchizm i bunt za wszelką cenę. Jednego można być pewnym. Niezależnie od tego jakie emocje wywoła u widza, nie pozostawi nikogo obojętnym. Jest to obraz z gatunku tych, które trzeba znać.

2. Zielona Mila/The Green Mile (1999)

o-GREEN-570

Ocena na filmweb.pl: 8,7/10

„Każdy musi umrzeć, wiem, że od tej reguły nie ma wyjątku, ale czasem Boże mój, Zielona Mila jest taka długa”

Paul Edgecombe (Tom Hanks) przez 60 lat pracował jako szef strażników w celi śmierci więzienia Cold Mountain. Zajmował się nadzorem nad mordercami czekającymi na ostatni spacer „zieloną milą” – korytarzem z podłogą pokrytą zielonym linoleum, która prowadziła ich do sali z krzesłem elektrycznym. Latami Edgecombe przechodził tę milę z licznymi skazańcami. Nigdy jednak nie spotkał kogoś takiego jak John Coffey (Michael Clarke Duncan), czarnoskóry olbrzym skazany za morderstwo na dziewięcioletnich siostrach. Coffey ma wystarczająco dużo siły, by kogoś zabić, ale jego delikatna natura bardzo kontrastuje z jego wyglądem. Co więcej, ten olbrzymi mężczyzna, panicznie bojący się ciemności, posiada cudowny dar. Edgecombe zaczyna zadawać sobie pytanie, czy Coffey naprawdę jest winny śmierci dziewczynek?

Tom Hanks w swej szczytowej formie. Genialna gra także Michaela Clarke’a oraz David’a Morse’a.

Bezbłedna, bardzo wzruszająca adaptacja powieści Stephena Kinga za sprawą Franka Darabonta na stałe gości w czołowce światowego kina.

Film, który ukazuje bezwzledność świata wobec ludzi stwarzających pozory, jest także studium cierpienia skazańca oraz jego katów.

1. Lot Nad Kukułczym Gniazdem/One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975)

jack-nicholson

Ocena na filmweb.pl: 8,6/10

Randal Patrick McMurphy (Jack Nicholson) znany oszust i złodziejaszek zastaje skazany na obóz przymusowej pracy za stosunek z nieletnią. Udając niepoczytalnego próbuje uniknąć kary, w efekcie zostaje zamknięty w psychiatryku na obserwacji. W zakładzie psychiatrycznym chorymi kieruje, a właściwie terroryzuje ich, siostra Ratched (Louise Fletcher). McMurphy już na samym początku zadziera z nią i próbuje wyrwać innych pacjentów z marazmu oraz skłonić ich do buntu, widząc że terapia zamiast im pomagać, tylko szkodzi. Kiedy odkrywa, że większość pacjentów zjawiła się tam z własnej, nieprzymuszonej woli próbuje skłonić ich do ucieczki. Nie wszystko jest jednak takie proste. Siostra Ratched widząc jego poczynanie zaostrza rygor w szpitalu, a McMurphy trafia na terapię elektrowstrząsową.

Ponadczasowe dzieło Milosa Formana będące adaptacją powieści Kena Kesey’a o tym samym tytule jest idealnym odzwierciedleniem naszej własnej codzienności. Bezustannie zmagamy się z trudnościami życia, bezustannie jesteśmy zmuszani do odgrywania przeróznych ról. Tak samo było z postacią McMurphy’ego, który by ratować się przed więzieniem udawał kogoś kim tak naprawdę nie jest.

Należy pamiętać, że zakładanie masek, przebieranki itd mogą być niebezpieczne. „Lot Nad Kukułczym Gniazdem” o tym właśnie nas ostrzega.

Jest to arcydzieło, które przetrwa kolejne pokolenia. Sadząc po tym, co oglądamy we swpółczesnym kinie, „Lot…” nie powinien mieć z tym problemu.

Brawa należą się także niesmowitem Jackowi Nicholsonowi, którego cytaty z filmu zapadają w pamięci na zawsze.

Dodatkowo filmy polecane przez czytelników:

Czarny Łabędź/Black Swan (2010)

Czarny_labedz_4875521

„Nie oderwiesz oczu” (Entertainment Weekly) od tego „prowokującego, psychologicznego thrillera” (Daily Variety) w reżyserii Darrena Aronovsky’ego („Zapaśnik”), w którym w roli głównej występuje zdobywczyni Nagrody Akademii Natalie Portman.

Portman „daje życiowy występ” (Vanity Fair) jako Nina, niesamowicie utalentowana, lecz groźnie niestabilna psychicznie balerina u progu sławy. Doprowadzona do granic wytrzymałości psychicznej i fizycznej przez dyrektora artystycznego (Vincent Cassel) i świadomość zagrożenia, które stanowi jej rywalka (Mila Kunis), Nina zatraca granice pomiędzy fikcją, a rzeczywistością. Wraz z rosnącą presją, obsesje Niny wymykają się spod kontroli przenosząc ją w świat koszmarnych wizji, które zagrażają nie tylko jej psychice, lecz także jej życiu.

Godziny/Hours (2012)

still-of-ed-harris-and-meryl-streep-in-the-hours-(2002)-large-picture

Ważna w zrozumieniu „Godzin” jest książka Virginii Woolf „Pani Dalloway”; właściwie jest to jej ekranizacja, ale los tytułowej Klarysy Dalloway zostaje rozstrzygnięty na trzy różne sposoby.

Każda z bohaterek, tak jak bohaterka książki, początkowo wiedzie pozornie szczęśliwe, jednak w rzeczywistości puste i usidlające życie. Każda w pewnym momencie zdaje sobie z tego sprawę, i tu do powieści dopisane zostają trzy alternatywne zakończenia – w jednym Claryssa godzi się ze swoim losem i postanawia kontynuować dotychczasową egzystencję. W drugim Laura rezygnuje z tego układu w poszukiwaniu innego życia, wreszcie Virginia uznaje ostateczność i beznadzieję swojego położenia i decyduje się na śmierć. Można powiedzieć, że film zestawia ze sobą i porównuje trzy sposoby przeżywania życia.

Polowanie/Jagten (2012)

6a00d834e5f17c53ef017c33559e36970b

Niewinne kłamstwo małoletniej podopiecznej zmienia w piekło życie nauczyciela z prowincji (Mads Mikkelsen). Mężczyzna staje się celem nagonki lokalnej społeczności, która z góry uznaje go winnym i postanawia na własną rękę wymierzyć sprawiedliwość.

Błyskotliwy thriller Thomasa Vintenberga, z poruszającą i zapadającą w pamięć rolą Madsa Mikkelsena, był jedną z największych sensacji ostatniej edycji MFF w Cannes, zdobywając trzy nagrody: dla najlepszego aktora, Jury Ekumenicznego oraz Vulcain Prize za zdjęcia Charlotte Bruus Chistiansen.

Polowanie jest laureatem British Independent Film Award dla najlepszego filmu zagranicznego, Nagrody Publiczności MFF w Vancouver, zostało też nominowane do BAFTA w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.

Notatki o Skandalu/Notes on a scandal (2006)

15age.xlarge1

Sheba (Cate Blanchett) to czterdziestoletnia nauczycielka rozpoczynająca naukę plastyki w szkole. Jest to jej pierwsza praca od siedmiu lat, ponieważ wcześniej była zmuszona do pozostania w domu ze swoim dzieckiem, które cierpi na zespół downa. W nowej pracy nie radzi sobie zbyt dobrze. Pewnego dnia z pomocą przychodzi jej Barbara (Judi Dench), która jest surową nauczycielka potrafiącą trzymać dyscyplinę. Od tej pory dwie kobiety stają się przyjaciółkami i powiernicami. Przyjaźń ta trwa do czasu aż przypadkiem Barbara odkrywa, że Sheba ma romans z piętnastoletnim uczniem. Wówczas ta postanawia wykorzystać tę sytuację. Jej działania doprowadzają do tego iż Sheba staje się od niej zależna a o to chodziło, starszej, samotnej kobiecie, która od tej pory ma tylko dla siebie towarzystwo młodej nauczycielki.