rec

25 Najlepszych Nieanglojęzycznych Filmów Grozy XXI wieku.

Wspólczesne anglojęzyczne kino grozy przechodzi kryzys. Coraz większą popularnością cieszą się produkcje spoza USA czy Wielkiej Brytanii. Horrory nieanglojęzyczne mają w sobie coś, czego brakuje np filmom amerykańskim. Dlatego tak często twórcy zza Oceanu kopiują świetne pomysły…

Zachęcam do zapoznania się z listą najlepszych nieanglojęzycznych filmów grozy ostatnich lat. Z pewnością każdy znajdzie dla siebie coś interesującego. Udanych seansów!

Zostań właścicielem/ką tego bloga! Kliknij w link!


http://olx.pl/oferta/popularny-blog-na-sprzedaz-CID619-IDckh0Z.html#8b744b5f48

25. Ahi Va El Diablo/Here Comes The Devil (2012)

 

Produkcja: Meksyk

Reżyseria: Adrian Garcia Bogliano

Scenariusz: Adrian Garcia Bogliano

Podczas rodzinnej wycieczki znika dwójka dzieci. Następnego dnia powracają do rodziców, twierdząc, że zgubiły się w ciemnej jaskini.

Na pierwszy rzut o w filmie Bogliano erotyzm razi w oczy, jednak, gdy przypomnimy sobie sceny z „Antychrysta” Larsa von Tiera doznajemy jakby olśnienia rozumiejąc, iż erotyzm jest nieodłącznym  towarzyszem filmów o podobnej tematyce.

Świetny, klimatyczny horror, jednak nie dla każdego.

Zwiastun zachęca i co najważniejsze, nie zawodzi.



24. Oan Hon/Spirits/Dusze (2004)

spirits

Produkcja: Wietnam

Reżyseria: Victor Vu, Chito S. Rono

Scenariusz: Nguyen Hoyan Nam, Victor Vu, Peter Vo

Osadzony w dzisiejszym Wietnamie film „Spirits” w fascynujący sposób wprowadza widza w duchowość i tajemnice kultury rzadko przedstawianej w kinie.

W trzech ściśle powiązanych ze sobą historiach poznajemy losy młodego pisarza – Loca (Tuan Cuong). W pierwszym wątku „Gość” Loc mieszka w bungalowie na granicy pola porośniętego trzciną cukrową. Początkowo wydaje się ono opuszczone, ale tylko do czasu gdy spotka on tam śliczną młodą kobietę Hoę (Kathy Nguyen). Nieśmiała i zamknięta w sobie dziewczyna potrafi zasiać ziarno miłości pomiędzy nimi. Jednakże ona sama wciąż stanowi dla Loca zagadkę. Skrywa ciemny sekret, który doprowadzi Loca na granicę szaleństwa. W drugim epizodzie „Jedynak” Loc mieszka w starym domu. Opiekuje się nim piękna studentka psychiatrii Linh (Kathleen Luong). Nie widzi w nim szaleńca, lecz utalentowanego człowieka, pełnego pasji. W trakcie tej opieki Loc wraca do zdrowia i zakochuje się w Linh. Wkrótce pobierają się, ale dziewczyna nie może urodzić mu dziecka. Ona również ukrywa ciemny sekret, który wychodzi na jaw pociągając za sobą okropne konsekwencje. Trzecia cześć „Wróżbita” dzieje się wiele lat później. Posiwiały już Loc wiedzie pustelnicze życie. Wynajmuje część domu podróżującej spirytystce LAN (Catherine Thuy Ai). Dzięki niej historia zatacza pełne koło, gdy odkrywa straszliwą historię, która wydarzyła się w tym domu.



23. Phii Khon Pen/The Victim/Ofiara (2006)

Produkcja: Tajlandia

Reżyseria: Monthon Arayangkoon

Scenariusz: Monthon Arayangkoon, Sompope Vejchapipat

Ting (Pitchanart Sakakorn) to aktorka, która odgrywa ofiary w retrospekcjach zbrodni. Jej najnowsze zadanie związane jest z morderstwem Miss Tajlandii. Wkrótce dziewczyna zaczyna odczuwać nadprzyrodzoną wieź z ofiarą, przez co próbuje samodzielnie rozwikłać zagadkę tej zbrodni.

Jak na dobry horror przystało mamy wspaniale ucharakteryzowane duchy oraz obskurne budynki nadające filmowi przerażającego zabarwienia. Myślę, że ekipa odwaliła kawał dobrej roboty, co stanowi duży pozytyw. Ogromnym plusem są także efekty zaskoczenia, dzięki którym parę razy podskoczymy na kanapie, oczywiście jeżeli będziemy oglądać film w nocy.



22.Secuestrados/Kidnapped/Napaść (2010)

 

Produkcja: Hiszpania

Reżyseria: Miguel Angel Vivas

Scenariusz: Miguel Angel Vivas, Javier Garcia

Jaime (Fernando Cayo) wraz z żoną Martą (Ana Wagener) oraz córką Isą (Manuele Veles), przenoszą się do luksusowego domu w strzeżonej dzielnicy Madrytu. Świętując tę okazję, szykują wystawną kolację. Spokój ich zostaje zakłócony, gdy nagle trzech zamaskowanych mężczyzn wdziera się do domu. Mężczyźni biorą rodzinę za zakładników i zmuszają Jaimego do opróżnienia kart kredytowych. Rodzina nie zamierza posłusznie wykonywać poleceń przestępców.



21. Los Ojos De Julia/Oczy Julii (2010)

 

Produkcja: Hiszpania

Reżyseria: Guillem Morales

Scenariusz: Guillem Morales, Oriol Paulo

Julia (Belen Rueda), cierpiąca na postępującą chorobę wzroku, odnajduje swoją siostrę bliźniaczkę Sarę powieszoną w piwnicy jej starego domu. Oficjalna wersja policji to samobójstwo, a przyczyna tragedii to pełna utrata wzroku w rezultacie tej właśnie choroby. Ale Julia instynktownie czuje, że Sara została bezlitośnie i z wyrachowaniem przez kogoś zamordowana. Pomimo obojętności stróżów prawa i jej przyjaciela Isaaka (Lluis Homar), podejmuje własne śledztwo…



20. 13 Game Sayawng/13: Game of Death (2006)

 

Produkcja: Tajlandia

Reżyseria: Chukiat Sakveeraku

Scenariusz: Chukiat Sakveeraku

Chit jest zdesperowanym gościem. Traci pracę, samochód, ma debet. Wtedy otrzymuje telefon, a rozmówca proponuje mu udział w grze, w której do wygrania jest 100 milionów bahtów (w zaokrągleniu to jakieś 10 mln złotych). Jak daleko Chti posunie się, aby wykonać 13 zadań i wygrać pieniądze?

Niesamowicie wciągający thriller, który nie pozwala odrwać wzroku od pierwszych minut aż do samego końca.



19. El Espinazo Del Diabolo/Kręgosłup Diabła (2001)

 

Produkcja: Hiszpania

Reżyseria: Guilermo del Toro

Scenariusz: Guilermo del Toro, Antonio Trashorras

Jest 1939 rok, koniec wojny domowej w Hiszpanii. Do sierocińca prowadzonego na odludziu przez zwolenników pokonanych republikanów dyrektorkę Carmen i profesora Casares’a trafia dziesięcioletni Carlos. Chłopiec, syn wojennego bohatera, mimo że otoczony szczególną opięką nie czuje się dobrze w nowym środowisku. W dodatku pojawia się przed nim duch dawnego wychowanka sierocińca Santiego, który zapowiada, że wiele ludzi zginie w niedalekiej przyszłości…



18. Frontiere(s) (2007)

 

Produkcja: Francja

Reżyseria: Xavier Gens

Scenariusz: Xavier Gens

W wyborach prezydenckich we Francji ścierają się reprezentanci konserwatystów i radykalnej prawicy. Przedmieścia płoną. Gang drobnych złodziejaszków wykorzystuje zamieszanie, aby zorganizować napad. Łup ma posłużyć młodej złodziejce do opłacenia wyjazdu za granicę i przeprowadzenia aborcji. Akcja kończy się spektakularną klęską i część przestępców skrywa się w podejrzanie wyglądającym hotelu tuż przy niemieckiej granicy. Zbyt późno przekonają się, że zamieszkany jest on przez kanibali neonazistów. Wkrótce każdy z nich pozna prawdziwą granicę swojej wytrzymałości…



17. Gwoemul/The Host/Host: Potwór (2006)

 

Produkcja: Korea Południowa

Reżyseria: Joon-ho Bong

Scenariusz: Chul-hyun Baek, Joon-ho Bong

Opowieść o zmutowanym potworze, który wyłania się z odmętów seulskiej rzeki Han i zaczyna atakować ludzi. Głównym bohaterem tej historii jest ojciec, który desperacko próbuje uratować swoją córkę przed przerażającym stworzeniem.



16. Somos Lo Que Hay/We Are What We Are/Jesteśmy Tym, Co Jemy (2010)

 

Produkcja: Meksyk

Reżyseria: Jorge Michael Grau

Scenariusz: Jorge Michael Grau

Mężczyzna w średnim wieku umiera, pozostawiając bez środków do życia żonę z trójką dzieci. Zrozpaczona rodzina nie tylko musi poradzić sobie ze stratą ojca, ale przede wszystkim stawić czoła niezwykle trudnemu wyzwaniu – jak przeżyć. Są bowiem kanibalami. Od zawsze żywią się ludzkim mięsem, spożywanym w krwawym ceremoniale. Ofiar zawsze dostarczał ojciec. Gdy go zabrakło, kto teraz będzie polował? Trudne zadanie przypada najstarszemu synowi, Alfredo. To ledwie nastolatek, nie wydaje się przygotowany na tak duże wyzwanie. Jednak bez ludzkiego mięsa rodzina nie przeżyje

Świetna muzyka, bezbłednie podkreslająca klimat filmu. Polecam tym, którzy lubią dobre, odpowiednio wyważone kino gore.

Uważajcie na amerykańskie remake z 2013 roku, choć dla porównania też można obejrzeć. Jednak sądzę, że wersja anglojęzyczna jest stratą czasu.



15. Alone (2007)

Produkcja: Tajlandia

Reżyseria: Bonjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom

Scenariusz: Bonjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom

Akcja filmu rozgrywa się w Tajlandii. Film przedstawia nam historie sióstr Pim i Ploy, które były bliźniaczkami syjamskimi. Film ukazuje nam jak relacje miedzy nimi z siostrzanej miłości zmieniły się do tego stopnia, że jedna z sióstr poprosiła matkę o operacje rozdzielenia. Podczas operacji Ploy umiera. Pim natomiast uważa, że nawiedza ją duch zmarłej siostry, gdyż pragnie zemsty za swoją śmierć.

Świetny tajski horror  twórców słynnego „Shutter”. Jak na horror azjatycki, jest wysoko oceniany w komentarzach internetowej społeczności, dlatego też znalazł się na tej liście. Po seansie stwierdzam, że opinie w żadnej mierze nie są przesadzone, świetny klimat i nieprzewidywalność dodają „Alone” niepowtarzalnego uroku.



14. Le Pacte des Loups/Braterstwo Wilków (2001)

Produkcja: Francja

Reżyseria: Christophe Gans

Scenariusz: Christophe Gans, Stephane Cabel

XVIII-wieczna Francja. W wiosce Gevaudan dochodzi do serii brutalnych morderstw. Mieszkańcy podejrzewają, że ich sprawcą jest tajemnicze monstrum. Naukowiec i podróżnik Gregoire de Fronsac postanawia wyjaśnić tę sprawę. Towarzyszy mu Mani, szaman i wojownik z plemienia Irokezów. Na miejscu Fronsac zakochuje się w pięknej arystokratce. Kontynuuje też śledztwo, mimo że ludzie króla podejmują próbę zatuszowania sprawy.



13. Mutants (2009)

 

Produkcja: Francja

Reżyseria: David Morlet

Scenariusz: David Morlet

Tajemniczy wirus dziesiątkuje populację ludzką, zmieniając wszystkich zakażonych w bezmyślne mutanty. Pośród tego chaosu zostało jednak miejsce zwane Neo, gdzie ludzie próbują żyć jak dawniej. Tam właśnie zdąża Sonia i jej mąż Marco. Niestety w trakcie drogi Marco zostaje zarażony i oboje muszą zatrzymać się w opuszczonym szpitalu.



12. Fritt Vilt/Cold Prey/Hotel Zła (2006)

 

Produkcja: Norwegia

Reżyseria: Roar Uthaug

Scenariusz: Thomas Moldestad

Środek zimy. Grupa pięciu nastolatków jedzie w góry na snowboard. Na stoku jedno z nich ma poważny upadek i w konsekwencji łamie nogę. W okolicy nie ma żywego ducha, a ich telefony są po za zasięgiem. Jednak odnajdują w niedalekiej okolicy opuszczony hotel i tu zatrzymują się na noc. W hotelu rozgrywa się walka na śmierć i życie. Przyjaźnie zostają wystawione na próbę, kiedy w kotka i myszkę zabawia się z nimi seryjny morderca.

Kolejny dowód na to, że warto zwrócić uwagę na skandynawskie kino grozy. Wciągająca fabuła, przekonywująca gra aktorska na przyzwoitym poziomie. Przepis na świetny wieczór w zamkniętym pokoju.



11. Rammbock/Rammbock: Berlin Undead (2010)

 

Produkcja: Niemcy

Reżyseria: Marvin Kren

Scenariusz: Benjamin Hessler

Kiedy Michael przyjeżdża do Berlina odwiedzić byłą dziewczynę, śmiercionośny wirus zaczyna pustoszyć miasto w przerażającym tempie, zmieniając ludzi w bezmyślnych, maniakalnych zabójców. Ku jego zmartwieniu Gabi nie ma w domu, spotyka natomiast Harpera, nastoletniego praktykanta u hydraulika, który pracuje w tym budynku. Razem barykadują się przed hordami zakażonych ludzi. Osaczeni przez żądne krwi zombie, Michael i Harper muszą wykazać się dużym sprytem i inteligencją, aby wydostać się z opresji i odnaleźć Gabi.

Zombie po niemiecku? Czemu nie?



10. Akmareul Boatda/I Saw The Devil/Ujrzałem Diabła (2010)

Produkcja: Korea Południowa

Reżyseria: Jee-woon Kim

Scenariusz: Jee-woon Kim, Jung-hoon Park

Agent specjalny policji tropi seryjnego mordercę, który zabił jego ciężarną narzeczoną. Pragnienie zemsty stało się celem jego życia. Nie myśli o środkach i sposobach jej osiągnięcia – zaciera się granica między dobrem i złem, leje się krew, a z każdą minutą myśliwy sam może stać się ofiarą…

Kolejny świetny film grozy stworzony przez Jee-Woon Kima. Nie jest aż tak dobry jak „Opowieść o Dwóch Siostrach”, ale poziomem nie odstaje od wyżej wymienionych produkcji. Akcja, klimat i gwiazda „Oldboya” Min-sik Choi. „Ujrzałem Diabła” w pełni zasługuje na uwagę każdego wielbiciela kina Azji.



9. Martyrs (2008)

Produkcja: Francja

Reżyseria: Pascal Laugier

Scenariusz: Pascal Laugier

Lucie, zostaje odnaleziona pół żywa przy drodze. Jak się okazuje rok wcześniej zaginęła. Dziewczynka trafia do szpitala, gdzie poznaje Anne, która była ofiarą przemocy w rodzinie. Lucie wciąż dręczą koszmary o jej oprawcy, który ją katował. 15 lat później dziewczyna wymierza broń w głowę pewnego mężczyzny…

Poruszające zdjęcia najlepszego z francuskich horrorów typu gore, sprawiają, że obraz Laugiera mocno zapada w pamięci. Niezłe kreacje pięknych aktorek Morjany Alaoui oraz Mylene Jampanoi i udany wieczór zapewniony.



8. Akumu Tantei/Nightmare Detective/Detektyw Nocnych Strachów (2006)

Produkcja: Japonia

Reżyseria: Shinya Tsukamoto

Scenariusz: Shinya Tsukamoto

Keiko Kirishima prowadzi sprawę tajemniczych samobójstw. Przypadkiem obie ofiary tuż przed śmiercią wykręciły na telefonach cyfrę 0. Żona jednego z samobójców zeznaje, że tuż przed śmiercią jej mąż wyglądał tak, jakby ktoś atakował go we śnie. Keiko zwraca się o pomoc do tajemniczego mężczyzny, który podobno posiada umiejętność wkroczenia do cudzych snów.



7. Long Khong/Art Of The Devil II/Sztuka Diabła II (2005)

Produkcja: Tajlandia

Reżyseria: Pasith Buranajan, Kongkiat Khomsiri

Sceraniusz: Kongkiat Khomsiri, Yosapong Polsap

Piękna nauczycielka, pani Panor ma sześciu uczniów, którzy postanowili spłatać jej okrutnego figla, czym zrujnowali jej reputację. Nauczycielka postanowiła przy pomocy czarnej magii zemścić się w makabryczny sposób na osobach, przez które znalazła się na skraju szaleństwa.

Świetny horror, trzymający w napięciu i niepewności od początku do końca. Mocny, ponury, czołówka tajskiego kina grozy. Godny polecenia.



6. Trolljegeren/Trollhunter/Łowca Troli (2010)

Produkcja: Norwegia

Scenariusz: Andre Ovredal

Reżyseria: Andre Ovredal

W trakcie robienia reportażu o ataku niedźwiedzia, dwoje studentów odkrywa, że wszystko jest mistyfikacją, a jedna z rządowych agencji ukrywa w ten sposób istnienie troli. Zafascynowani istnieniem tych mitycznych bestii przyłączają się do ich łowcy, w trakcie kolejnego polowania.



5. [REC] (2007)

Produkcja: Hiszpania

Reżyseria: Jaume Balaguero, Paco Plaza

Scenariusz: Jaume Balaguero, Paco Plaza

Ángela Videl (Manuela Velasco) prowadzi reportaż telewizyjny do programu pt. „Kiedy śpisz”. Tematem odcinka miała być zwykła noc z życia strażaków. Gdy do remizy przybywa zgłoszenie, ekipa wraz z redaktorami wyruszają sprawdzić co się stało. Na miejscu spotykają grupkę ludzi zaniepokojonych hałasem z mieszkania starszej pani. Gdy okazuje się, że w bloku mieszkaniowym panuje horror, wszystkie wyjścia na zewnątrz zostają zamknięte z powodu kwarantanny.



 4. El Orfanato/The Orphanage/ Sierociniec (2007)

 

Produkcja: Hiszpania

Reżyseria: J.A. Bayona

Scenariusz: Sergio G. Sanchez

Laura, wraz z mężem i kilkuletnim synem, wprowadza się do nowej posiadłości, która w przeszłości pełniła rolę sierocińca. Główna bohaterka spędziła w nim dzieciństwo, a teraz planuje otworzyć w tym samym miejscu ośrodek dla niepełnosprawnych dzieci. Jednak nie wszystko idzie po jej myśli. Simon, syn Laury, zaczyna się dziwnie zachowywać w nowym otoczeniu – wymyśla niesamowite historie i ma niewidzialnych przyjaciół.



3. Janghwa, Hongryeon/A Tale Of Two Sisters/Opowieść o Dwóch Siostrach (2003)

A-Tale-of-Two-Sisters

Produkcja: Korea Południowa

Reżyseria: Jee-woon Kim

Scenariusz: Jee-woon Kim

Azja jest dobrze znana jako ojczyzna horrorów kładących nacisk na przykuwanie uwagi i budujących atmosferę strachu. Budzące grozę zdjęcia w „Opowieści o dwóch siostrach” sprawiają, że ten film nie jest gorszy. Najbardziej kasowy koreański horror, genialne arcydzieło, ekspresywny, pełen oszałamiających zwrotów akcji.

Historia rozpoczyna się od przedstawienia nastolatki imieniem Soo-Mi (Su-Jeong Lim), która jest pod opieką w szpitalu psychiatrycznym. Nie powiem dlaczego tam się znalazła. W następnej scenie widzimy Soo-Mi podczas podróży z ojcem i młodszą siostrą Soo-Yeon (Geun-Young Moon) przybywających do ich domu nad jeziorem. Zostają powitani przez macochę córek, Eun-Joo (Jung-ah Yum), która czuje zniesmaczenie wobec nich. Od tego momentu jesteśmy świadkami podziałów pomiędzy macochą a pasierbicami, przez co w domu kwitnie niepokojące napięcie. Tajemnicza obecność ducha, tylko pogarsza sytuację. Poczucie zbliżającej się zagłady prowadzi do łamiącego serce, szokującego finału.

Skręcający kiszki, współczesny horror, ten klejnot jest wycieczką dookoła koreańskiego kina grozy.

2. Shutter/Widmo (2004)

Produkcja: Tajlandia

Reżyseria: Bonjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom

Scenariusz: Bonjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom, Sopon Sukdapisit

Tajski horror zrobiony przez parę filmowców, którzy w chwili realizacji zdjęć nie mieli jeszcze ukończonych 25 lat.

Film rozpoczyna się pewnego wieczoru, gdy po wieczorze spędzonym w barze z przyjaciółmi młody fotograf Tun i jego dziewczyna Jane wracają do domu. Po drodze potrącają swoim samochodem przechodzącą przez ulicę kobietę. Ponieważ oboje są pod wpływem alkoholu uciekają z miejsca wypadku.
Jakiś czas później Tan wywołując swoje zdjęcia dostrzega na jednej z fotografii dziwny cień. Początkowo myśli, że to wada kliszy, ale kiedy przygląda mu się bliżej zauważa, iż ów cień do złudzenia przypomina twarz kobiety, którą potrącił owej feralnej nocy. Niebawem przyjaciele Tana zaczynają ginąć w tajemniczych okolicznościach…

Okrzyknięty „Kinowym hitem Azji” w 100% zasłużył sobie na to miano. Jest w nim coś, co nam, widzo z Europy jest bliższe niż w innych horrorach Dalekiego Wschodu. W zasadzie „Shutter” z 2004 r jest doskonałym przykładem tego, że azjatyckie horrory nie muszą być nudne, ani „wątłe”. Tajlandia (poza kilkoma wartościowmi tytułami z innych krajów) pod tym względem wyróżnia się spośród pozostałych azjatyckich producentów.



1. Låt Den Rätte Komma In/Pozwól Mi Wejść (2008)

 

Produkcja: Szwecja

Reżyseria: Thomas Alfredson

Scenariusz: John Ajvide Lindqvist

Horror-romans, który opowiada o miłości chłopca i dziewczynki – wampirzycy.

Dwunastoletni Oskar jest wrażliwym, nieco bojaźliwym chłopcem, prześladowanym przez silniejszych kolegów z klasy. Jego rówieśniczka – blada i zawsze poważna Eli wychodzi z domu tylko w nocy. Spotykają się na blokowym podwórku szwedzkiego osiedla gdzieś na peryferiach miasta. Wraz z pojawieniem się dziewczynki, w okolicy zaczynają się dziać przerażające i trudne do wytłumaczenia rzeczy. Wspólnym mianownikiem tych zdarzeń jest krew. Zamkniętego w sobie chłopca, wydaje się to fascynować. Potrwa to dopóki Oskar nie odkryje, że Eli jest… wampirem. 

Jest to film oryginalny, głęboki i bardzo poruszający. Pozycja obowiązkowa nie tylko dla fanów horroru

Niestety dość szybko doczekaliśmy się kolejnego płytkiego remake’u, który tylko psuje doskonałe wrażenia jakie pozostawia po sobie dzieło Tomasa Alfredsona. Dlatego polecam w pierwszej kolejności obejrzeć „Låt den rätte komma in”!